Jay Asher: Tizenhárom okom volt...

2018. augusztus 22., szerda

A borító [Forrás: Moly]
Fülszöveg:
"Hiába mondod a jövőnek, hogy STOP. 
Nincs REWIND gomb, nem tudod visszatekerni a múltat. 
Az egyetlen mód, hogy megtudd a titkot, …ha megnyomod a PLAY-t.

Clay Jensen semmit sem akar tudni Hannah Baker kazettáiról. Hannah meghalt – gondolta –, magával kellett volna vinnie a titkát. 
Aztán Hannah hangja közölte Clay-jel, hogy az ő neve is elhangzik a kazettán és az is, hogy Clay valamilyen módon felelős a haláláért. 
Aztán Clay egész éjszaka a kazettákat hallgatta. Hannah szavai nyomán bejárta a városkájukat… 
…és amire fényt derített, az örökre megváltoztatta az életét.

„Lenyűgöző első regény. Jay Asher olyan őszintén és keresetlenül meséli el a történetét, hogy a tragédiát megrázkódtatóan valódiként éljük át.” 
– Gordon Korman

„Okos, eredeti ötlet, erős hang, tökéletes adagolás. Olyan, amit nem tudsz letenni. Jay Asher kitűnő történetmesélő.” 
– Chris Crutcher"


Igen, előbb láttam (feléig) a sorozatot. Igen, azért vettem fel várólistára végül ezt a könyvet és igen, azért olvastam el végül is. Pedig anno, amikor senki sem tudta, hogy ez egyáltalán létezik megpróbálkoztam vele, mert barátnőm ajánlotta, neki nagyon tetszett. Akkor voltunk 14-15 évesek, tehát találó korosztály, de körülbelül 7-8 oldal után feladtam. Most büszkén jelentem: 22 évesen elolvastam ezt a „csodát”. 

Hannah szekrénye a sorozatban
[Forrás: Pinterest]
Történetünk egyszerű: adott egy lány, Hannah Baker, aki öngyilkos lett. Családot, barátot hagyott itt és senki sem értette, hogy miért is történt ez. Ellenben főszereplőnk, Clay, nem sokkal Hannah halála után kap egy csomagot, ami tele van régimódi kazettákkal. 7 kazetta, 13 oldal megszámozva és belehallgatás után rájön az ember, hogy ezek az öngyilkos leányunk utolsó szavai lehetnek. 
Claynek muszáj végighallgatni a kazettákat, aztán pedig a neve után következőnek elküldeni névtelenül a pakkot, hogy tisztában legyen vele, hogy mit tett. Igen, ezek a címben is utalást kapott okok. Amik majdnem egytől egyig hülyeségek. Legalábbis szerény véleményem szerint. 

Ennek egyáltalán nem volt „eredménye” az öngyilkosság. Nem a levegőbe beszélek, engem is zaklattak általános iskolában. Nem kis csúfolással, hanem konkrét dolgokkal, amik a felnőtteknél szexuális zaklatásnak minősülnek. És én ezt lenyeltem. Mindössze azért, mert megvolt az a mentális egészségem, hogy tudtam: egyrészt nem tudják, hogy mit jelent, amit beszélnek; másrészt gyerekek. Taknyos kölkök, akik sose fognak felnőni. (Ehhez még hozzátenném, hogy 4 évig élveztem ezt a bulit – ballagás egy nagyon szép nap volt az életemben.) Egyetlen egyszer volt az, hogy megtörtem és sírva bújtam el a női mosdóban, és ugyan kicsi suli volt, tehát gyorsan eljutott a hír a tanárokhoz, akik nyilvános bocsánatkérést is kiköveteltek (férfi tanárom volt, Ő meg különösen komolyan vette ezeket), ettől függetlenül érdemi változás nem történt a dologban. Tényleg, nem haragszom (most már) a fiúkra – na jó, egy kicsit azért igen. Későbbiekben ez lecsapódott, hogy nehezebben fogadtam embereket a bizalmamba, ezt a sztorit is kevesen ismerték (eddig).

[Forrás: Pinterest]
Tehát a lényeg: hatalmas kamu a 13 ok. Pláne, hogy úgymond egy növekvő sorrendet képezett Hannah, tehát a „legpitibbel” kezdi a sort. Szerepbe kerül itt a barátnő hisztije, egy barátnak hitt ember „árulása” – ezt sem tartom nagy árulásnak, itt igazából Jessica volt a full hülye – illetve a fiúk nyomulása. 

És itt értünk el a forduló ponthoz: az utolsó okok között szerepel az egyik legdurvább, még hozzá a nemi erőszak. Ez igazából nem Hannah-val történt, hanem tanúja volt neki – és innentől kezdve cseppet sem tudtam sajnálatot vagy akárcsak minimális megértést tanúsítani felé. Még ha félek is, még ha fél részeg is vagyok, és épp nem vagyok jóban az adott hölggyel, akit zaklatnak: akkor is előmászom abból a rohadt szekrényből és megvédem a lányt. Nem pedig zokogva hallgatom a „neszeket”. Idióta. Na, és a kedvencem a legvége volt, a buli utáni jacuzzi. Ott mondtam azt, hogy most már meg is érdemelte a „sorsát”, hogy ilyen fellengzős legyek. Ezért nem értettem egyébként, hogy miért imádták oda meg vissza a sorozatot, amikor ilyen rossz az alapja. Aztán rájöttem így a felén túl, hogy nagyon sokat segített a sorozat, hogy tudjam követni az eseményeket és ne csak nevek legyenek az említettek a kazettákon.

Ettől függetlenül szánalmas egy indokfelsorolás volt és a Hannah-t megformáló színésznővel egyáltalán nem vagyok elégedett, a szemem előtt sokkal inkább egy olyan lány jelent meg olvasás közben, mint a borítón szereplő, a sorozatbeli túl átlagos ahhoz, hogy minden indok és történés passzoljon hozzá.



Műfaj: ifjúsági, kortárs
Korosztály: tinédzserek, fiatal felnőttek
Terjedelem: 260/264 oldal
Kötés: keménytáblás; puhatáblás, kartonált
Fordította: Farkas Orsolya
Írta: Jay Asher
Eredeti cím: Thirteen Reasons Why
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.
Megjelenés éve: 2007
Magyar kiadás: 2010

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rókavár © 2018. Diamond Fox - Minden jog fenntartva. Készítette: Láng Szilárd (Sol). Üzemeltető: Blogger.