Tanács Eszter: Nők gyermek nélkül

2019. július 24., szerda

A borító [Forrás: Moly]
Fülszöveg:
"Napjainkban is kimondott-kimondatlan elvárás a nőkkel szemben, hogy anyává váljanak. A közgondolkodás szerint, akinek nincs gyereke, az önző, karrierista, netán gondja van a nőiességével. Valójában azonban ahány gyermektelen nő, annyiféle történet. Van, akinél tudatos döntés eredménye a gyermektelenség, másoknál a (megfelelő) párkapcsolat hiánya, egészségi problémák vagy elrettentő családi minták állnak a háttérben.
Ebben a hiánypótló interjúkötetben 18 nő, köztük Bocskor Bíborka énekesnő, Csákányi Eszter színésznő és Kőbán Rita olimpiai bajnok kajakozó, mesél arról, hogyan éli meg gyermektelenségét. Emellett családszociológus, meddőségi, reprodukciós és örökbefogadási szakember, pszichológus is megosztja tapasztalatait.
Az interjúk megerősítik az olvasót abban, hogy bárhogy is dönt, a boldogságához az önazonos utat kell járnia, ha pedig nem az ő választása a gyermektelenség, akkor erőt meríthet, ötleteket kaphat a helyzet elfogadásához, feldolgozásához."

Köszönöm a könyvet Vikinek, nagyon vágyott volt, és annyira bekattant, hogy muszáj volt kb. azonnal elolvasnom, miután láttam, hogy Neki mennyire tetszett


És most, hogy a cukiskodáson túl vagyok, beszéljünk komoly dolgokról: nők, akiknek az a feladatuk, hogy anyák legyenek. 

De tényleg? 
Csak akkor nő egy nő, hogyha gyermeket szül? 
És aki nem teheti meg? 
Ne adj Isten, nem akarja megtenni? 
Azok már nem számítanak akkor? 

[Forrás: Spectator.uk]
Nos, ahogy olvastam a sorokat, úgy fest, hogy nem. Megbélyegzettnek, kitaszítottaknak számítanak azok, akik nem lesznek anyák. Az teljesen mellékes, hogyha valaki 10 éve próbálkozik, valaki betegsége okán nem tud terherbe esni - mindenki egy kalap alá kerül: nem igazi nő.
Borzalmasan dühít, hogy a mai "modern" társadalomban még mindig a nő a hibás, hogyha nem jön össze a gyerek. Ő a hibás, hogyha a házasság zátonyra fut (igen, nagyon sok esetben még mindig a feleség a bűnbak, mert nem szerette eléggé a férjét - aztán ha megtudják, hogy a férfi csalta a másik felet, akkor már hümmögnek, de bocsánatot nem kérnek). Hihetetlenül képmutató egy világban élünk.

Ennek a 18 nőnek a története nem mese. Nem is gyerek kezébe való. Mindenkivel elolvastatnám, aki gyermekvállalás előtt áll, vagy még csak gondolkodik rajta; és annak a kezébe is odanyomnám, aki azt hiszi férfiként, hogy tökéletes és a nő a béna, ha nem tud gyereket szülni. Ugyanis benne van feketén-fehéren: nem csak a női test lehet a hibás. Sőt! A történetek után orvosi, statisztikai adatok következnek, ahol mind meddőségi adatok, mind történelmi sajátosságok is feltüntetésre kerülnek és egyik döbbenetből eshetünk a másikba.

Személyes kötődésem a könyvhöz, hogy én kb. középiskola óta hangoztatom, hogy nem akarok gyereket. Egyszerűen nincs bennem az anyai ösztön, nincs bennem az a vágy, hogy azonnal babázzak és itthagyjam a minimásomat a világon - ahol így is több mint 7 milliárdan élünk, pusztítunk. (Nem akarok kitérni a magyarországi rendszerre, és nem érdekelnek a "dehát fogy a magyar!" szövegek sem.) 24 és fél évesen szerintem tartok már ott, hogy el tudjam dönteni, hogy a jövőben akarok-e gyereket. Két és fél éve vagyok kapcsolatban, ahol már az elején felmerült ez a téma és én ott is közöltem, hogy se nem házasodom, se nem szülök. Párom húzta a száját, mert Ő meg a gyerektémában hisz, de én ebbe hajthatatlan vagyok. Anno a Vavyan Fable falásom idején jött velem szembe a könyv, A Hold forró jegén. Ott van az a beszélgetés Denisa és anyja között, hogy Denisa azért fél a gyerekvállalástól, mert benne van egy ún. "idegentest-érzés". Már akkor teljesen meg tudtam érteni; engem már a gondolat is taszít, hogy "valami/valaki" bennem legyen. Megint másnak meg ez a legtökéletesebb állapot, erre készült egész életében. Nem vagyunk egyformák, ez a lényeg.


[Forrás: Creative Market]
A könyv igyekszik megmutatni, hogy vannak tudatosan gyermektelenek, vannak a kényszeredetten gyermektelenek (elfutott felettük az idő, nem találták meg a tökéletes párt, stb.), és vannak a betegségben szenvedők. Ez bármilyen betegség lehet és egyre többeket érint. Felesleges azon lovagolni, hogy kinek miért nincs gyermeke, vagy épp miért nem akar. Az a lényeg, hogy az a gyermek, ha megszületik, azért szülessen, mert szeretni fogják. Nevelni akarják, életre-vidámságra-szeretetre. Nem pedig azért, mert ilyen-olyan hitelekkel lehet boldogulni (csak belenyúltam a hazai helyzetbe), kedvezményesebb - aztán meg 3-4 év múlva apa és anya elválik, mert nem bírják még sem egymást, de ott egy-kettő-három gyerek. Felelőtlenség ez az ösztönzési forma, szerintem. 

De én csak egy vagyok a milliárdból, aki ráadásul csak osztja az észt a semmibe. És még nem is beszéltem a karrieristákról vagy épp a homoszexuális párokról - helyet kaptak egy-egy történetben a könyvben.

A könyvet el kell olvasni és elgondolkodni rajta. 
Nem fikázni, nem pattogni és jobban megmondani, hanem megérteni.


Téma: család, női sors, gyermekvállalás
Korosztály: 18+ évesek
Terjedelem: 244/300 oldal
Kötés: puhatáblás, e-könyv
Szerkesztette: Tanács Eszter
Kiadó: HVG Könyvek
Megjelenés éve: 2019

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Rókavár © 2018. Diamond Fox - Minden jog fenntartva. Készítette: Láng Szilárd (Sol). Üzemeltető: Blogger.